³ÉÈËVRÊÓƵ

Alexis Basque

Academic title(s): 

Course Instructor (Baroque Trumpet/Trumpet; Early Music Ensembles)

Alexis Basque
Department: 
Music Performance
Area(s): 
Early Music
Contact Information
Email address: 
alexis.basque [at] mcgill.ca
Instrument(s): 
Horn
Trumpet
Group: 
Faculty
Salutation: 
Mr
Biography: 

Alexis Basque is a graduate of the Conservatoire de musique du Québec, where he received his formal training in modern trumpet performance and began his first foray into composition and orchestration.

He picked up the Baroque trumpet in 2005 in an attempt to better understand the origins of his instrument and in order to familiarize himself with historically-informed performance practices. He was then able to deepen his knowledge by attending the Mozarteum Sommerakademie of Salzburg with Susan Williams in 2012, and was introduced to the world of natural brass playing while working with renowned trumpet and natural horn players Graham Nicholson and Jean-François Madeuf. The discovery of the practice of instrumental doubling, as commonly seen in the baroque period, compelled him to add the baroque horn and tromba da tirarsi to his arsenal of instruments.

Alexis is an avid performer of Baroque music, playing and recording regularly with Montréal’s most active and innovative ensembles, including the Ensemble Caprice, the Bande Montréal Baroque, les Idées Heureuses, the Theater of Early Music, la Nef and the Studio de Musique Ancienne de Montréal. He also performs with various orchestras at Bourgie Hall as part of the Montreal Museum of Fine Arts’ multi-year project of presenting the complete cycle of Cantatas by J.S. Bach.

Outside of Quebec, he has performed with the Toronto’s Schola Cantorum, Arradia Ensemble, Thirteen Strings and the Pacific Baroque Festival Orchestra. In 2013 he was invited to play in the Ensemble Barrocade of Tel-Aviv’s Israeli tour of the music of J.S. Bach, and performs with the Bach Society of Minnesota since 2016 on both horn and trumpet.

As an early music soloist, he performed in Ensemble Caprice’s Vivaldi project, The Return of the Angels (Analekta, 2012). He can also be heard playing both trumpet and horn in the complete recordings of the Bach Cantatas by the Bande Montréal Baroque (ATMA Classique), a project which began in 2014.

Alexis also performs actively on the modern trumpet in various orchestral settings. He has performed as Principal trumpet with the Grands Ballets Canadiens, and also holds Principal trumpet positions with the Orchestre symphonique du Saguenay-Lac-St-Jean since 2014, and with the Orchestre symphonique de Trois-Rivières since 2017.

___________________________________________________

Alexis Basque a complété sa formation académique au Conservatoire de Musique du Québec, où il a reçu sa formation de trompettiste et où il a aussi eu ses premières expériences de composition et d'orchestration.

En voulant mieux comprendre les origines de la trompette, et se familiariser avec le jeu sur instrument d'époque (et à l'approche historiquement inspirée au sens large), il entreprend l'apprentissage autodicacte de la trompette baroque en 2005. Il a pu, en 2011, aller approfondir cette approche au Mozarteum Sommerakademie de Salzbourg avec Susan Williams. Il a été par la suite initié au jeu ''naturel'' des cuivres en côtoyant les trompettistes/cornistes Graham Nicholson et Jean-François Madeuf. Cette démonstration concrète et actualisée de la doublure instrumentale, telle que pratiquée à l'époque baroque, l'influence à intégrer ensuite le cor baroque et la tromba da tirarsi à sa pratique artistique.

Il participe régulièrement aux concerts ou enregistrements des ensembles de musique ancienne les plus actifs et novateurs de Montréal: l'Ensemble Caprice, la Bande Montréal Baroque, les Idées Heureuses,le Theater of Early Music, la Nef et le Studio de Musique Ancienne de Montréal. Il participe aussi avec différents ensembles, à l'intégrale des Cantates de Bach à la salle Bourgie du Musée des Beaux-Arts de Montréal.

À l'extérieur de la province, il a pu joué avec la Schola Cantorum de Toronto, l'ensemble Thirtheen Strings, et le le Ottawa Bach Choir et le Pacific Baroque Festival Orchestra .Il a été invité, en 2013, à joindre l'Ensemble Baroccade de Tel-Aviv pour une tournée de concerts Bach en Israël. Depuis 2016, il est régulièrement invité à se produire avec le Bach Society of Minneapolis, au cor et à la trompette.

Comme soliste en musique ancienne, il participe au deuxième projet consacré à Vivaldi avec l'ensemble Caprice, "le Retour des Anges" (Analekta, 2012). Depuis 2014, on peut l'entendre dans les parties de trompette et de cor de l'intégrale des cantates de Bach avec la Bande Montréal Baroque, sous étiquette ATMA Classique.

Poursuivant une carrière symphonique active, Alexis est également trompette-solo de l'orchestre symphonique du Saguenay-Lac-St-Jean depuis 2014, a joué pour l’Orchestre des Grands Ballets Canadiens de même que l’Orchestre Symphonique de Trois-Rivières, où il est maintenant trompette- solo depuis 2017.

Back to top